Verandering Hypotheekofferte traject per maart 2016
Tot nu is het steeds zo geweest dat je eerst een huis koopt met een voorlopig koopcontract. Daarna vraag je een hypotheekofferte aan. Vervolgens is het dan aan jou en de hypotheekadviseur om alle benodigde stukken bij elkaar te krijgen zodat de offerte ook daadwerkelijk kan worden omgezet in een daadwerkelijke overeenkomst.
Na 21 maart wordt dat anders. Dan is een hypotheekofferte ook gelijk een bindende overeenkomst (van de kant van de aanbieder). Dat betekent ook dat alle benodigde stukken dus voor die tijd binnen moeten zijn bij de hypotheekverstrekker. Dit voorkomt dat er last minute nog verrassingen naar boven kunnen komen waardoor de aankoop van een ander huis toch niet door kan gaan. Ter info: de geldigheid van een hypotheekofferte door een geldverstrekker is over het algemeen twee weken.
Voor hypotheekadviseurs (zoals wij) betekent dat ook een grote verandering in werkwijze. Waar voorheen de druk lag op het overleggen van alle stukken voor de passeerdatum na het ontvangen van de offerte, is dat straks omgedraaid: eerst dienen wij alle stukken in ons bezit te hebben voordat de geldverstrekker een (bindende) offerte kan uitbrengen. Ook voor u hebben deze wijzigingen een aantal gevolgen. Om u een beeld te geven van wat het concreet voor u betekent, leggen we kort de werkwijze uit welke we vanaf 1 maart zullen hanteren.
1. Kennismakingsgesprek
In dit gesprek doen wij een oriëntatie / quickscan waarin we in grote lijnen bepalen wat uw financiële situatie is en of het slim is om het gesprek voort te zetten in een inventarisatie. Een kennismakingsgesprek is altijd vrijblijvend en vind plaats op onze kosten.
2. Inventarisatie
Hierin gaan we in detail in op uw huidige financiële situatie, over welke wensen u heeft ten aanzien van uw nieuwe hypotheek en gekoppelde verzekeringen. Daarna gaan we met de financiële gegevens die we van u hebben ontvangen aan de slag met het maken van een voorstel en een advies, dat uiteindelijk tot een hypotheekofferte kan leiden. Met de nieuwe regeling betekent dit dat dit soms een lang traject kan zijn, bijvoorbeeld omdat u wel een beeld wilt hebben van uw financiële mogelijkheden voor een nieuw huis, maar u nog geen potentieel nieuw huis heeft gezien.
Een inventarisatie bestaat uit een gesprek van gemiddeld 90 minuten. Dit gesprek kan bij ons op kantoor of bij u thuis plaatsvinden. Daarna gaan wij aan de slag met het uitwerken van een voorstel en zal de communicatie voornamelijk via de e-mail plaatsvinden.
Bij ons voorstel zit een offerte van Curo Advies met de kosten voor de totale bemiddeling van het hypotheekafsluittraject met een aantal aanvullende diensten. Tevens zijn in het advies de kosten voor een financieel onderhoudspakket opgenomen. Hier zit hypotheekonderhoud en eventuele hulp bij uw belastingaangifte opgenomen. Met dit financieel onderhoudspakket bent u verzekerd van een reguliere check of uw financiële situatie nog steeds de beste oplossing is die we u kunnen bieden.
3. Financiële consequenties
Onder de streep hebben de wetswijzigingen geen invloed op het totaalbedrag. Wel betekent het dat we op andere momenten een factuur zullen gaan versturen. Het totale traject wordt, afhankelijk van uw keuze en uw situatie, in twee of eventueel in drie termijnen berekend:
U heeft nog geen nieuw huis gekocht of nog geen ander huis op het oog:
Dan heeft u waarschijnlijk alleen behoefte aan een adviesgesprek waarin we uw totale financiële situatie onder de loep nemen + eventueel een aantal aanvullende producten die u nodig heeft om tzt wel een hypotheekofferte te kunnen aanvragen. Aan de hand daarvan kunt u dan bepalen wat uw vervolgstappen zullen worden.
Als u op een later moment wel een huis gevonden heeft en u laat de bemiddeling ook door ons uitvoeren dan worden deze kosten dan weer apart in rekening gebracht.
U heeft al wel een andere woning gekocht of u heeft een ander huis op het oog:
Als u al wel een woning op het oog heeft en u wilt deze woning ook daadwerkelijk aankopen dan heeft u behoefte aan zowel een adviesgesprek als de bemiddeling naar een hypotheekofferte. Normaal gesproken sturen we u dan een factuur voor het adviesgesprek en de totale bemiddeling met een uitgestelde betaling van maximaal 3 maanden.
U heeft nog geen andere woning gekocht, maar u wilt dit op korte termijn doen:
Mocht het zo zijn dat uw aankooptraject over een langere periode loopt, bijvoorbeeld omdat u heel graag op zoek wilt naar een ander huis, maar u dit nog niet hebt gevonden dan kunnen wij ook een deel van de bemiddeling al opstarten. We kunnen dan al een aantal producten voor u afsluiten die u toch al nodig heeft. Zodra als u uw huis dan wel gevonden heeft kunnen we de rest van de benodigde bemiddeling afhandelen. Wij factureren u het bemiddelingstraject dan in twee delen.
Als u wilt weten wat de mogelijkheden zijn om uw hypotheek over te sluiten:
Dan heeft u allereerst een adviesgesprek nodig. Mocht hier een positief advies uitkomen en u wilt verder met ons een traject in, dan gaan we daarna graag voor u aan de slag met de bemiddeling naar de hypotheekofferte.
4. Een aantal andere diensten waar we u mee kunnen helpen.
Curo Advies kan meer voor u doen dan alleen hulp bij uw hypotheek. U kunt bij ons ook terecht voor:
– Kosteloos kennismakingsgesprek bij een notaris waar wij goede ervaringen mee hebben.
– Kosteloos advies of een vergelijking voor het af of oversluiten van uw schadeverzekeringen.
– Kosteloos advies of een vergelijking voor het af of oversluiten van uw persoonlijke leningen.
– Kosteloos waardebepaling van uw huis.
Wilt u meer weten over wat deze veranderingen in de wetgeving voor gevolg hebben voor uw aankooptraject, uw financiële situatie, of heeft u een ander financieel vraagstuk? Het team van Curo Advies is u graag van dienst!