blog3

Documenten aanleveren? Zo worden ze altijd geaccepteerd!

Als u bezig bent met het afsluiten van een hypotheek, een lening of een ander financieel product dan gaat u hiervoor vaak een groot aantal documenten aanleveren. Vertraging oplopen doordat uw document niet aan de goede eisen voldoet is heel vervelend. Om dit te voorkomen zetten we de belangrijkste specificaties voor u op een rij.

Bankrekeningafschriften

Dit kan aangeleverd worden als digitaal rekeningafschrift of als printscreen. Let er bij het aanleveren van een printscreen op dat in ieder geval de volgende gegevens te zien zijn:

–    recente datum (niet ouder dan twee maanden)

–    saldo

–    tenaamstelling rekening

–    rekeningnummer (IBAN)

Sla het document op als pdf-bestand.

Als er bij de hypotheekaanvraag ook eigen middelen aangetoond dienen te worden, wil een bank vaak ook de herkomst van de eigen middelen weten.

 

Feitelijk arbeidsverleden

Je kunt zelf met je DigiD de gegevens over het arbeidsverleden opvragen. Hiervoor ga je naar de website van het UWV via persoonlijke gegevens. Zorg er in dat geval voor dat het arbeidsverleden en in ieder geval de laatste 5 jaren worden weergegeven.

 

Legitimatiebewijs

Paspoort: Het paspoort dient altijd als kleurenscan te worden aangeleverd. Ook dient het BSN zichtbaar te zijn. Bij de nieuwere paspoorten staat het BSN op de achterkant van de pagina met de persoonsgegevens. Scan daarom de volledige twee pagina’s in, zowel de boven- als de onderkant.

 

Identiteitskaart

Bij een identiteitskaart dien je een kleurenscan te maken van de voor- en achterzijde. Let op dat alle gegevens goed zichtbaar zijn.

 

Salarisstrook

Let erop dat het salaris overeenkomt met het salaris op de werkgeversverklaring. Het brutojaarloon wat op de werkgeversverklaring vermeld staat moet in principe het bruto maandloon van de loonstrook keer twaalf zijn.

Is er verschil in het bruto jaarloon op de werkgeversverklaring en het bruto maandloon op de salarisstrook, licht dit dan toe aan jouw adviseur.

Let er op dat de datum indiensttreding conform de loonstrook overeenkomst met de datum indiensttreding die op je werkgeversverklaring staat vermeld. Wijken deze data af, geef de reden dan door aan je adviseur.

Er wordt door de geldverstrekker gecontroleerd of de werkgever bestaat en bonafide is. Soms zijn mensen in dienst van een dochteronderneming of is de naamgeving van een afdeling gebruikt op de salarisstrook. Dit is normaal gesproken goed aan de geldverstrekker uit te leggen. Het is aan te raden om deze situatie, indien van toepassing, vooraf aan je adviseur toe te lichten.

 

Overzicht schulden en BKR coderingen

Bij het BKR (Bureau Krediet Registratie) kun je als consument opvragen welke kredieten er op jouw naam geregistreerd staan. De geldverstrekker zal altijd checken of er een krediet op jouw naam openstaat. Indien er sprake is van een studieschuld kun je zelf met je DigiD de gegevens opvragen op de website van de DUO.

 

Taxatierapport

Het rapport dient altijd te worden opgemaakt door een onafhankelijk taxateur. Dit wil zeggen dat het rapport niet opgesteld mag worden door een makelaar/ taxateur die direct of indirect bij de aan- of verkoop is betrokken. Daarnaast dient een taxatierapport te worden gevalideerd door een onafhankelijk instituut. Op de website van de Stichting Taxaties en Validaties (STenV) kun je zien welke instituten er in Nederland zijn.

 

Werkgeversverklaring

Je kunt op onze website een standaard exemplaar van de werkgeversverklaring downloaden. Deze versie wordt door alle geldverstrekkers in Nederland goedgekeurd. Let op dat alles is ingevuld/aangevinkt en dat er niets wordt vergeten. Het is niet verstandig om er zelf informatie bij te schrijven, dit wordt door de geldverstrekker direct afgekeurd. Bij alle vragen moet één van de antwoordmogelijkheden worden aangevinkt.
Op de werkgeversverklaring mogen de volgende gegevens verder in ieder geval niet ontbreken:
–    naam en adres werkgever (gelijk aan de naam en het adres op de loonstrook)

–    kvk nummer van de werkgever

–    jouw naam en adres (gelijk aan jouw naam en adres op de loonstrook)

–    ondertekening in kleur met een firmastempel. Let er bij een intentie op dat ook daar een firmastempel wordt geplaatst.

Let op: de werkgeversverklaring dient door één dezelfde persoon, met dezelfde pen te worden ingevuld.

 

Jaarcijfers onderneming

Jaarcijfers dienen normaal gesproken opgemaakt te zijn door een accountant of administrateur. Alleen in uitzonderingssituaties kan er gebruik gemaakt worden van een eigen administratie, bijvoorbeeld in Excel. Overleg met je adviseur als er geen jaarcijfers zijn opgemaakt door een externe boekhouder of accountant!

Dit is slechts een overzicht van de belangrijkste documenten. Als je twijfelt aan de geldigheid van de door jou te versturen documenten, overleg vantevoren met je hypotheekadviseur!